Slimme meters zijn tegenwoordig een belangrijk onderwerp. Maar wat is een slimme meter? Ieder huishouden in Nederland krijgt een deze aangeboden door de netbeheerder. Het is een energiemeter die uw energieverbruik digitaal uitleest. Op deze manier heeft u meer inzicht, waardoor besparen nog makkelijker is. De netbeheerder leest de meterstanden uit en zijn dan ook beschikbaar voor uw energieleverancier. Hierdoor is het niet meer nodig om jaarlijks de meterstanden door te geven. Wanneer u energie terug levert aan uw netbeheerder, registreert de digitale meter ook de terug geleverde energie uit bijvoorbeeld zonnepanelen.
Aantal huishoudens in Nederland met een nieuwe meter
WANNEER KRIJG IK EEN SLIMME METER?
De netbeheerders in Nederland zijn verantwoordelijk voor het plaatsen van alle slimme meters. Uw netbeheerder heeft een planning gemaakt voor het plaatsen van de meters in uw regio. Het is mogelijk dat u al aan de beurt bent geweest of de komende tijd nog aan de beurt bent. U krijgt vanzelf bericht hierover van uw netbeheerder. De doelstelling is namelijk dat iedereen in Nederland in 2020 een slimme energiemeter heeft.
Maar waarom slimme meters?
KOSTEN
U blijft net als nu meterhuur betalen. De meterhuur voor zowel de analoge als de digitale meter is hetzelfde. Aan de huur van de slimme meter zijn dus geen extra kosten verbonden.
De netbeheerder plaatst de nieuwe meter bij nieuwbouw, een grootschalige verbouwing of bij reguliere vervanging gratis. Wilt u deze echter zelf aanvragen? Dan kan uw netbeheerder kosten voor de plaatsing in rekening brengen. Men mag voor de plaatsing van de slimme energiemeter voor elektriciteit en gas samen maximaal € 71,40 vragen. Heeft u geen gasaansluiting? Dan kost de plaatsing voor elektriciteit maximaal € 66,64.
PRIVACY EN VEILIGHEID
Er gelden strenge veiligheidseisen voor het energienet, de slimme meter en ook het dataverkeer. Dat wil dus zeggen dat uw netbeheerder maar beperkt de meterstanden mag uitlezen. Alleen indien u hier toestemming voor heeft gegeven. De informatie van het uitlezen zelf is niet gedetailleerd. Dat betekent dat wij aan uw meterstanden onder andere niet kunnen zien hoe u leeft, welke apparaten thuis gebruikt worden of wanneer u thuis bent. Uw privacy is belangrijk en wordt beschermd. Daarom moet de nieuwe meter aan wettelijke eisen voldoen. Daardoor kunnen derden niet bij uw gegevens of deze gegevens koppelen aan uw naam en adres. Lees meer over privacy op de website van Rijksoverheid.
BESPARINGSMOGELIJKHEDEN
De slimme energiemeter zelf zorgt niet voor geld besparen maar wel voor besparingsmogelijkheden. Want het maakt u wel makkelijker om geld te besparen. U krijgt namelijk via Mijn Portaal meer inzicht in uw energieverbruik doordat uw verbruik niet jaarlijks wordt opgenomen maar één keer in de twee maanden.
Wanneer u energie bespaart, werkt u mee aan een beter milieu en het tegengaan van de klimaatsverandering. U stoot namelijk minder CO2 uit. Daarnaast is het ook beter voor uw portemonnee. Door lagere energiekosten bespaart u op uw vaste lasten. Hoe meer inzicht u heeft in uw verbruik, des te beter u kunt zien hoe en waar u kunt besparen. Bijvoorbeeld door sluipverbruik van apparaten (stand-by) tegen te gaan. Of door oude apparaten die veel stroom verbruiken tijdig te vervangen. Bovendien is het mogelijk om aan de slimme energiemeter andere apparaten te koppelen, bijvoorbeeld een verbruiksmanager. Via een scherm kunt u dan direct uw energieverbruik en kosten volgen.
DGB EN UW SLIMME METER UITLEZEN
DGB Energie kan voor haar klanten tweemaandelijks de slimme meter uitlezen. Door middel van de meterstanden stellen we verbruiksoverzichten op. Deze kunt u op elk gewenst moment inzien met uw persoonlijke account via Mijn Portaal. Daarnaast lezen wij één keer per jaar uw meterstand uit voor het opstellen van de jaarnota. Ook wanneer u verhuist, overstapt van leverancier of er simpelweg om vraagt, kunnen wij de slimme meter uitlezen.

PLAATSING
Op verzoek van uw netbeheerder plaatst een installateur de nieuwe energiemeter bij u thuis. Meestal gaat het om het vervangen van zowel een elektriciteit- als gasmeter. Tenzij er bij u bijvoorbeeld geen gasaansluiting van toepassing is. Het vervangen van beide energiemeters voor een slimme gasmeter en slimme elektriciteitsmeter duurt gemiddeld 1 uur. Dat betekent dat uw stroom en gas tijdens de vervanging worden afgesloten. Indien bijvoorbeeld de gasmeter ver weg hangt, kan het zijn dat het langer duurt.
Belangrijk om te weten is dat de installateur altijd een legitimatiebewijs bij zich heeft. Onder andere de naam, pasfoto en de naam van het bedrijf staan hierop vermeld. In verband met uw veiligheid kunt u naar het legitimatiebewijs vragen. Daarnaast noteert de installateur bij de meterwisseling uw meterstanden van zowel de oude als de nieuwe meter. Vervolgens vragen zij om te tekenen voor de meterstanden. Hiervan ontvangt u een bewijs. Bewaar dit bewijs dus goed totdat de eerste energienota binnen is en deze meterstanden overeenkomen. Controleer dit daarom altijd eerst.
Sommige slimme meters zijn getest op nauwkeurigheid en daardoor beginnen niet alle nieuwe meters standaard vanaf 0. Maakt u geen zorgen want u betaalt niet voor dit verbruik. U heeft namelijk bij de plaatsing getekend voor de beginstand die dus destijds op de meter stond.
UW RECHTEN EN PLICHTEN
MEER INFORMATIE

Neem voor meer informatie contact op met uw netbeheerder. Deze kan meer informatie geven over uw specifieke situatie. Per regio is één netbeheerder verantwoordelijk voor de aanleg van de energienetten en het transport van elektriciteit of gas. Zij registreren alle aansluitingen en sluiten u aan op het net. Het is daarom niet mogelijk om voor een andere netbeheerder te kiezen. Lees meer informatie op de website van ConsuWijzer.