Veelgestelde vragen

Home/Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen2022-03-31T13:49:56+02:00
Kan ik bij DGB Energie salderen en terugleveren?2022-07-21T09:40:56+02:00

Ja, u kunt bij DGB Energie salderen en terugleveren. Lees hier meer over salderen en terugleveren van elektriciteit.

Wordt mijn opgewekte energie op jaarbasis gesaldeerd?2022-12-12T09:29:39+01:00

Ja, DGB Energie saldeert, conform de wetgeving, op jaarbasis onbeperkt de opgewekte zonnestroom met de geleverde stroom.
Het kan zijn dat uw jaarnota niet precies 1 jaar loopt. In dat geval zal het overschot aan zonnestroom meegenomen worden op de volgende jaarnota.
Het restant te salderen stroom zal dus op de volgende jaarnota gesaldeerd worden met de verbruikte stroom, mits het nog hetzelfde belastingjaar betreft.

Modelcontract2022-06-03T14:13:59+02:00

Bekijk hier het modelcontract van DGB Energie

Heeft DGB Energie ook bespaartips?2022-06-03T14:12:47+02:00

DGB Energie heeft een aantal bespaartips voor u op een rijtje gezet. U kunt ze hier direct downloaden

Mijn vraag staat er niet tussen?2022-06-03T10:52:19+02:00

Dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice via het telefoonnummer 088-0180400.

Hebben jullie een online portaal waar ik alles over mijn energiecontract kan terugvinden?2022-06-03T10:52:51+02:00

Ja, wanneer u klant bent geworden, ontvangt u van DGB Energie een e-mail om uw account te activeren voor uw online Mijn Portaal account.

Ik heb zonnepanelen, wordt dit juist verwerkt?2022-06-03T10:53:10+02:00

Indien u tijdens de Leveringsovereenkomst met DGB Energie het voornemen heeft om elektriciteit terug te leveren aan het net, bijvoorbeeld door gebruik van zonnepanelen, dient u dit onverwijld mede te delen aan DGB Energie. U dient het Informatieformulier Zonnepanelen ingevuld en ondertekend te retourneren. Dit formulier kunt u vinden in Mijn Portaal.

Aan wie moet ik mijn meterstanden doorgeven?2022-01-04T14:19:13+01:00

Wanneer u een slimme meter heeft welke op afstand uitgelezen kan worden, is het niet nodig om uw meterstanden door te geven. Kunnen wij uw meterstanden niet uitlezen of heeft u geen slimme meter? Dan ontvangt u van ons via de post of per e-mail een verzoek om uw meterstanden alsnog aan DGB Energie door te geven.

Kan ik bij DGB Energie een energiecontract voor een langere periode afspreken?2022-04-21T10:00:48+02:00

Wanneer u wilt overstappen naar DGB Energie kunnen wij u een offerte aanbieden voor bepaalde tijd. Neemt u contact op met onze klantenservice voor de mogelijkheden. Onze klantenservice is telefonisch bereikbaar op alle werkdagen van 8:00-15:00 uur.

Wanneer uw leveringsovereenkomst bij DGB Energie ten einde loopt, ontvangt u een offerte verlengingsvoorstel van DGB Energie om uw energietarieven voor een bepaalde tijd vast te zetten. Na het ondertekening en tijdig retourneren van dit voorstel, zullen deze nieuwe tarieven aansluitend aan uw huidige overeenkomst ingaan.

Kan mijn oude energieleverancier na de overstapdatum nog termijnbedragen in rekening brengen?2022-04-21T10:09:32+02:00

Stel u bent overgestapt naar een nieuwe energieleverancier. Op de overstapdatum krijgt uw oude energieleverancier bericht van uw overstap. Vanaf dat moment zal uw voorgaande energieleverancier stoppen met het versturen van termijnbedragen. Het kan gebeuren dat uw oude energieleverancier in uw overstapmaand toch nog een termijnbedrag verstuurd, omdat het bericht van uw overstap en het versturen van de energienota elkaar kunnen kruisen. Energiebedrijven hebben tijd nodig om de overstap administratief te verwerken.

Lees meer hierover op de website van Consuwijzer

Hoe zeg ik mijn energiecontract bij DGB Energie op?2022-04-21T10:24:14+02:00

Het contract met DGB Energie kan op elk gewenst moment worden opgezegd.
Het contract met DGB Energie moet altijd schriftelijk of per e-mail worden opgezegd door de afnemer.

Onbepaalde tijd
Een contract voor onbepaalde tijd kan te allen tijde worden opgezegd. Hierbij dient de afnemer een opzegtermijn van 30 kalenderdagen aan te houden.

Bepaalde tijd
Een contract voor bepaalde tijd kan te allen tijde worden opgezegd, maar uiterlijk 30 kalenderdagen voor het einde van de looptijd.
Wanneer het contract voor bepaalde tijd ten einde loopt en DGB Energie geen opzegging van het contract heeft ontvangen, zal DGB Energie een verlengingsvoorstel met de dan geldende tarieven aanbieden aan de afnemer.
Wanneer een contract voor bepaalde tijd voortijdig wordt opgezegd, dan brengt DGB Energie hiervoor een opzegvergoeding in rekening.

Bekijk hier de hoogte van de opzegvergoeding.

 

Zakelijk energiecontract bij DGB Energie?2022-06-03T11:00:12+02:00

U vraagt zich af of u bij ons ook een zakelijk energiecontract kunt afsluiten?

Jazeker kan dat. DGB Energie is een organisatie die zich juist toespitst op de particuliere en zakelijke (MKB) markt.

U kunt bij onze klantenservice een offerte aanvragen voor een energiecontract met vaste tarieven.

Hoe stap ik over naar DGB Energie?2022-06-03T11:01:39+02:00

DGB Energie zorgt ervoor dat u probleemloos kunt overstappen.

Via onze klantenservice kunt u een offerte opvragen met onze scherpe vaste tarieven.

Na het ondertekenen van de offerte, regelen wij de overstap voor u.

Hoe geef ik een klacht of suggestie door?2017-02-21T08:33:21+01:00

DGB Energie vindt de mening van haar klanten belangrijk. DGB Energie gebruikt deze informatie om waar nodig te verbeteren. DGB Energie neemt uw klachten en / of suggesties serieus.

Vul het formulier in

 

Hoe kan ik mij aanmelden voor “MijnPortaal”?2022-06-03T11:03:20+02:00

Heeft u nog geen inloggegevens van DGB Energie ontvangen? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Hoe geef ik een verhuizing door?2017-04-28T15:36:38+02:00

Gaat u verhuizen?

Uw energiecontract verhuist met u mee! Zo blijft u profiteren van voordelige energietarieven en uitstekende service. Geef uw verhuizing altijd minimaal vier weken van tevoren aan DGB Energie door. Dan zorgt DGB Energie ervoor dat uw verhuizing, inclusief uw meterstanden door DGB Energie en door uw netbeheerder op de juiste manier verwerkt worden.

Geef uw verhuizing door aan onze klantenservice, dat kan op verschillende manieren.

Hoe geef ik mijn meterstanden door?2017-04-11T17:01:36+02:00

Heeft u een meterstandenkaartje van DGB Energie ontvangen? Geef uw standen eenvoudig door via “MijnPortaal”.

Nog geen “MijnPortaal”? Geef uw meterstanden dan door aan onze klantenservice.

Hoe wijzig ik mijn contactgegevens?2022-06-03T11:06:29+02:00

Geef de wijzigingen door aan onze klantenservice, zij zorgen ervoor dat uw wijzigingen correct verwerkt worden.

Wanneer incasseert DGB Energie het maandelijkse voorschot?2022-06-03T14:11:48+02:00

De incasso van het maandelijkse voorschot staat in het energiecontract. Wij incasseren het voorschot voor elektriciteit en gas apart. Op uw bankafschrift staat vermeld voor welk product de afschrijving betreft. Dit is makkelijker voor u om in de administratie te verwerken.

Ik heb een jaarnota ontvangen over een periode korter dan één jaar. Wanneer ontvang ik mijn volgende jaarnota?2022-12-12T09:33:07+01:00

DGB Energie maakt bij voorkeur uw jaarnota jaarlijks op. Uw volgende jaarnota wordt circa één jaar na de huidige factuurdatum opgemaakt.

Vóór aanvang van 2023 heeft DGB Energie wellicht een jaarnota voor u opgemaakt.
Dit is vanwege de vele wijzigingen per 1-1-2023 die door de overheid worden doorgevoerd, zoals het btw percentage welke wijzigt van 9% naar 21%, aanpassingen van de energiebelasting, heffingskorting en het te verwachten prijsplafond.
Met deze jaarnota in november of december ontvangt u een jaarnota die voor u overzichtelijk is.

Levert DGB Energie 100% groene stroom?2017-05-03T09:38:27+02:00

Ja, bij DGB Energie ontvangt u enkel 100% groene stroom, zonder extra opslag. Bekijk ons stroometiket voor de volledige samenstelling van deze hernieuwbare energie.

Wat is het verschil tussen het hoog- en laagtarief en het enkeltarief?2020-02-12T10:41:28+01:00

Wanneer u het hoog- en laagtarief heeft, dan betaalt u doordeweeks van 7.00 tot en met 23.00 uur het hoogtarief. Van 23.00 tot en met 7.00 uur, gedurende het gehele weekend én op feestdagen, betaalt u het laagtarief. Indien u wordt afgerekend op enkeltarief, dan betaalt u altijd hetzelfde tarief, het zogenoemde enkeltarief.

Bent u benieuwd welk tarief voor ú voordeliger is, neem dan contact op op nummer 088 018 04 00. Klanten met een dubbele meter die toch met enkeltarief afgerekend willen worden kunnen dit per email of telefonisch doorgeven.

Wat zijn jullie tarieven?2022-04-21T09:41:21+02:00

DGB Energie werkt met weektarieven. Neem voor de meest actuele tarieven contact op met DGB Energie op nummer 088 018 04 00.

Waarvoor betaal ik netbeheerkosten?2022-06-03T12:59:42+02:00

Netbeheerkosten of netwerkkosten worden gerekend voor het transport van de energie. Deze kosten worden door de netbeheerder vastgesteld en via uw energieleverancier geïncasseerd, zodat u niet meerdere nota’s ontvangt. Uw energieleverancier draagt deze kosten af aan de netbeheer. De netbeheerder is, anders dan de energieleverancier, per regio vastgesteld. U kunt, in dezelfde regio, dus ook niet overstappen naar een andere netbeheerder.

Wat moet ik doen als ik een nieuwe meter krijg?2017-04-11T17:03:56+02:00

Bij een nieuwe meter zijn er 2 opties:

  1. De oude meter komt te vervallen: in dit geval neemt u het contract van de oude meter over op de nieuwe meter. Hier gelden dus dezelfde voorwaarden als bij een verhuizing; de tarieven en de looptijd blijven hetzelfde. Omdat u een nieuwe EAN-code krijgt, dient u wel een nieuw contract in te vullen.
  2. Er komt een extra meter, er komt dus geen meter te vervallen: In dit geval dient er een nieuw contract te worden afgesloten. Er gelden dus andere tarieven en mogelijk een andere looptijd dan de ‘oude’ meter.
Moet groene stroom uit Nederland komen?2022-06-03T13:01:46+02:00

Groene stroom wil zeggen dat het is opgewekt uit duurzame bronnen zoals zon, wind, waterkracht en biomassa. Alle stroom wordt geleverd via hetzelfde netwerk. Door groene stroom af te nemen heeft u de zekerheid dat uw stroom is opgewekt uit duurzame bronnen. Door middel van GvO’s (Garantie van Oorsprong) wordt de duurzaam opgewekte stroom in het buitenland gegarandeerd of bewezen. Het is niet verplicht dat de groene stroom alleen uit Nederland moet komen.

Wat zijn de betalingsmogelijkheden bij DGB Energie?2022-06-03T13:03:37+02:00

Bij DGB Energie betalen de meeste klanten via automatische incasso. Zo maakt DGB Energie geen onnodige kosten en kunnen wij uw tarieven zo laag mogelijk houden.

Wilt u niet via automatische incasso betalen? dan kunt u ook gebruik maken van onze mogelijkheid om zelf uiterlijk op de eerste dag van de maand van levering het maandelijkse voorschot aan ons over te maken.

Hoe kan ik mijn voorschot wijzigen?2022-04-21T10:36:36+02:00

Het kan zijn dat uw verbruik wijzigt, bijvoorbeeld vanwege een andere gezinssamenstelling, de aanschaf van een warmtepomp, isolatie, etc.
In dat geval kunt u uw voorschotbedrag wijzigen.
Via Mijn Portaal kunt u uw voorschotbedrag maximaal met 10% verlagen.
Verwacht u dat de wijziging meer dan 10% is, neemt u dan contact op met onze klantenservice.

Onze klantenservice is alle werkdagen telefonisch bereikbaar van 8:00-15:00 uur op telefoonnummer 088 018 04 00.

Wat is het verschil tussen vaste en variabele tarieven?2022-06-03T13:05:11+02:00

Vaste tarieven blijven gedurende de looptijd van het contract gelijk. De tarieven worden dus niet gewijzigd gedurende de looptijd van het contract.
Variabele tarieven kunnen tussentijds aangepast worden. De variabele tarieven worden aangepast naar gelang de prijsontwikkelingen in de energiemarkt.

Informatievoorziening en gedragscodes2022-03-03T19:10:50+01:00

Er zijn verschillende relevante gedragscodes voor energieleveranciers. DGB Energie is aangesloten bij de Gedragscode leveranciers slimme meters. U kunt deze gedragscode raadplegen via onderstaande link.

  1. Gedragscode leveranciers slimme meters
    De gedragscode geeft met name aan hoe leveranciers omgaan met persoonlijke meetgegevens over het gas- en elektriciteitsverbruik van consumenten.
  2. Verklaring naleving gedragscode voor Leveranciers
    DGB Energie legt door middel van deze verklaring verantwoording af omtrent het uitlezen van meterstanden.

Tevens heeft Autoriteit Consument & Markt de regeling “Informatievoorziening op de consumentenmarkt voor energie” opgesteld waaraan energieleveranciers zich dienen te houden.

Meer informatie kunt u ook vinden op de website van de consuwijzer.

Is een slimme meter verplicht?2022-06-03T13:08:21+02:00

Uw netbeheerder leest de meterstanden van de slimme meter met uw toestemming op afstand uit. Deze zijn dan ook beschikbaar voor uw energieleverancier. Hierdoor is het niet meer nodig om jaarlijks de meterstanden door te geven. Wanneer u energie terug levert aan uw netbeheerder, registreert de meter ook de terug geleverde energie uit bijvoorbeeld zonnepanelen.

Een slimme meter is niet verplicht. U heeft namelijk het recht om een slimme meter te weigeren. Dan blijft uw oude gasmeter en elektriciteitsmeter van toepassing. Echter is het dan niet mogelijk om tweemaandelijkse kosten- en verbruiksoverzichten te ontvangen. Daarnaast moet u zelf de meterstanden doorgeven aan het energiebedrijf voor de jaarafrekening, bij verhuizing of bij overstappen naar een andere energieleverancier. Lees meer over de slimme meter.

Wat is groene stroom?2022-06-03T13:10:09+02:00

Het opschalen van hernieuwbare energieopwekking vormt een belangrijke pijler in het energie akkoord, die door het kabinet wordt nagestreefd. Dit vraagt om een intensieve inzet van verschillende bronnen voor het opwekken van hernieuwbare energie. Een ander woord voor het hernieuwbare energieopwekking is duurzame energie. Duurzame energie wil zeggen: energie uit natuurlijke bronnen zoals de inzet van biomassa, lokale opwekking van zonne-energie, windenergie op land of op zee, maar ook waterkracht. Deze verschillende bronnen zorgen voor elektriciteit, (bio)gas en warmte. Met andere woorden het ontstaan van groene stroom.

100% groene stroom bij DGB Energie

DGB Energie kiest bewust voor een groen beleid. Er wordt enkel 100% groene stroom geleverd zonder extra toeslag.

Wie plaatst de slimme meter?2017-04-11T16:58:45+02:00

Uw netbeheerder regelt de plaatsing van de slimme meter bij u thuis. Meestal gaat het om het vervangen van zowel een elektriciteit- als gasmeter. Het vervangen van beide energiemeters duurt gemiddeld 1 uur. Belangrijk om te weten is dat de monteur altijd een legitimatiebewijs bij zich heeft. Onder andere de naam, pasfoto en de naam van het bedrijf staan hierop vermeld. In verband met uw veiligheid kunt u naar het legitimatiebewijs van de monteur vragen.

Lees meer over de slimme meter.